Szilvássy Vivien

Edzés, tudatos táplálkozás – valóban akkora kínlódás?

Gyakran felmerül a kérdés, működhet-e az edzés és a tudatos táplálkozás egymás nélkül. Érhetünk-e el tartós eredményeket, ha valamelyiket mellőzzük? Tudom, hogy azt szeretnétek hallani ilyenkor: ,,persze, elég vagy az egyik, vagy a másik, nem mindenkinek van szüksége mindkettőre, hiszen nem versenyre készülünk”. Ez sajnos nem így van. Edzés 30 %, étkezés 70 % fontosságú, és akkor még a megfelelő mennyiségű alvásról, pihenésről, ami a szervezet regenerációjához szükséges, szó sem esett.


Ahhoz, hogy az edzéssel hatékony eredményt tudjunk elérni, szükséges odafigyelnünk az étkezésünkre is. Nagyon sokan itt szoktak elbukni. Amikor felmerül a diéta szó, mindenki azt hiszi, hogy aki tisztán eszik, az sanyargatja magát, és folyamatosan az éhhalál szélén áll. Pedig ez nem így van. Azért nem olyan szörnyű ez, mint ahogy sokan gondolják. Természetesen céltól függően vannak a diétának is különböző fokozatai. Valóban sok lemondással jár, viszont nagyon sok mindent lehet benne helyettesíteni: pl. a cukrot a steviával vagy eritrittel, a napraforgóolajat a kókuszzsírral, vagy más hidegen sajtolt olajokkal, a fehér lisztet zabliszttel, a müzlit zabpehellyel, az édességet gyümölcsökkel, a cukrozott üdítőket teával, limonádéval (pl. steviával ízesítve), és még lehetne sorolni.

Természetesen az, hogy ezekből ki melyiket fogyaszthatja, sok mindentől függ, többek között attól is, hogy rendelkezünk-e valamilyen ételérzékenységgel.

Másik tévhit a diétával járó éhezés. Az étkezések között maximum 3-4 óra telik el, ami naponta 4-5 étkezést jelent. Mire jelentkezik az éhségérzet, újból ehetünk is, így nincs koplalás, a szervezet folyamatosan kapja a tápanyagutánpótlást, pörög az anyagcsere a zsírraktárak feltöltése helyett. A jó minőségű tápanyagok fokozzák az edzések hatékonyságát, energiát szolgáltatnak, és hozzájárulnak az izomépítéshez. Az izomszövetnek több energiára van szüksége, mint a zsírszövetnek, ezáltal nő a felhasznált energiamennyiség, működésbe lép az utóégető hatás, csökken a testzsírszázalék, beindul a várva várt fogyás. Természetesen az étkezés teljesen eltérhet egyénenként attól függően, hogy mi a cél. Eltérő mennyiségű és arányú tápanyagra van szükség abban az esetben, ha valaki fogyni szeretne, azzal szemben, mint aki épp izomtömegnövelés előtt áll, vagy csak szintentartó diétát folytat.

Az a tapasztalatom, ha valaki rászánja magát arra, hogy változtasson az étkezési szokásain, sokkal inkább kitart mellette, ha azt lépésenként teszi meg. Kezdetnek pl. elhagyja a fehérlisztet és a cukrot, a feldolgozott élelmiszereket, a napraforgóolajat, a zsírosabb húsokat. Ha ezen a területen sikerrel járt, akkor már érdemes jobban odafigyelni a makrókra is, vagyis a bevitt fehérje, szénhidrát, és zsír mennyiségére és arányára. Ezek természetesen egyénenként eltérhetnek. Befolyásolja a testtömeg, a céljaink, és hogy mennyire élünk aktív életet. Sportolunk-e, ha igen, akkor mit és mennyit? Természetesen emellett nem szabad elhanyagolni a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelt és a vitaminpótlást sem.

Egyik alapvető hiba szokott lenni diétában az alapanyagcsere alatti tápanyagbevitel. Az alapanyagcsere szükséglet azt a tápanyagmennyiséget jelenti, amit akkor használna fel a szervezetünk, ha egész nap nem csinálnánk semmit, csak feküdnénk. Ez a tápanyagmennyiség az alapvető életfunkcióink fenntartásához szükséges. Ha ez alatti mennyiséget viszünk be, a szervezet azonnal elkezdi feltölteni a zsírraktárainkat, az anyagcsere lelassul, hogy le ne merüljön a szervezet aksija, és a fogyás helyett inkább a hízást támogatjuk meg. A másik gyakran előforduló hiba a túl magas tápanyagbevitel. Ez azt jelenti, hogy nagyobb a bevitt mennyiség, mint a felhasznált, így egyértelmű, hogy amire a szervezetnek nincs szüksége, szintén elteszi a zsírraktárakba, hisz úgy gondolja, jól jön az majd rosszabb időkben. Az utóbbi azoknál is gyakran előfordul, akik sokat sportolnak, és azt hiszik, nem kell figyelniük az étkezésre, mert úgyis lemozogják. Viszont ha nincs meg az egyensúly, az aktív élet ellenére szintén a zsírosodási folyamatok indulnak be. Ezeknek a bakiknak az elkerülésére nagyon hasznos a táplálkozási napló vezetése. Pár nap alatt az alapvető hibák kiderülnek belőle, és tudunk változtatni a korábbi rossz szokásainkon. Számomra is így tudatosult, hogy a sok edzés és a tudatos étkezések ellenére is alacsonyabb tápanyagmennyiséget viszek be a szervezetembe, mint ami az alapanyagcserémhez szükséges, így át kellett alakítanom a jól megszokott kis étrendemet.

Sokan kérdezik tőlem, hogy meddig kell így enni, meddig kell sportolni, mikor van az, hogy elég, és készen vagyunk. Erre azt kell mondanom, hogy mindig és soha. Vagyis amíg az egészséges életmódnak megfelelően eszünk és mozgunk, az mind a szervezet pozitív folyamatainak kedvez, energikusabbak vagyunk, jobb a testösszetételünk, ezáltal az alakunk, számos betegség előfordulásának kockázatát csökkentjük, javulhat egészségi állapotunk. Viszont ha a szervezet nem kapja már meg tőlünk ezt a támogatást, akkor újból kikapcsoljuk ezeket az építő jellegű folyamatokat, és szép lassan csökkennek, majd megszűnnek azok a pozitív hatások, amiket sikerült elérnünk.

Azonban van egy jó hírem. Ha az életmódváltás nem csak egy átmeneti hóbort, a sport és a tudatos táplálkozás mindennapjaink részévé válik, azt már nehezebb elengedni utána, mintha soha meg sem próbáltuk volna. Mint sok minden más, ez is fejben dől el, és leginkább akarat kérdése.

Szilvássy Vivien
személyi edző

https://www.facebook.com/szilvassy.vivien.edzo/


Post Author: Szilvássy Vivien

Szilvássy Vivien
Hozzászólások a Facebook-on keresztül

Minden hang számít! Szólj hozzá Te is!

Legyél te az első hozzászóló!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés