Szilvássy Vivien

Hogyan maradjunk motiváltak?

Elindulni a változás útján nehéz, de kitartani és nem feladni, legalább annyira nehéz. Min múlhat a siker, hogy csinálják, akik sikeresek az életmódváltásban? Elmondom röviden.


Ahhoz, hogy életmódváltásba kezdjünk, sokszor az első lépés megtétele a legnehezebb. Viszont ha már eljutottunk idáig, a második kihívás a motiváció fenntartása. Nagyon sokan ezen a ponton véreznek el. Hatalmas lelkesedéssel vágnak bele az új életformába: elkezdenek mozogni, jó esetben még az étkezésre is odafigyelnek, aztán szépen lassan feladják. Sokan azért mert gyors eredményt akarnak elérni, és ha ez nem következik be rövid idő alatt akkor legyintenek rá, és nyugtázzák magukban, hogy nem fog nekik ez menni. Majd szépen lassan visszatér minden a kiinduló állapotba. Kimarad a sport, a minőségi étkezés, marad a halogatás, majd egyszer… talán… vagy még az sem.
Amikor belekezdünk az életmódváltásba, azt mindenképp figyelembe kell venni, hogy az eredményekhez kitartó munkára, türelemre és hatalmas akaraterőre van szükség. Le kell küzdeni a kifogásokat, melyekből milliót találhatunk napi szinten. Mindig ott lesz az időjárás (süt a nap, esik az eső / hó, fúj a szél, hideg van, meleg van stb.), sok a munka, ott a család, fáradtak vagyunk, háztartás, anyagiak, valami mindig lesz. Természetesen vannak olyan tényezők, amik mellett tényleg nehéz a megvalósítás, de legtöbbször vannak alternatív megoldások, és sokszor csak szervezés és szándék kérdése.

Család esetén sokszor még egy közös séta, kirándulás is több mint a semmi, de egyre elterjedtebb már a gyerektorna, játszósarok, vagy a gyerek is ott lehet a szülővel edzés közben.

Ha a fárasztó munka jelenti a problémát, akkor is érdemes beiktatni legalább 2-3 napot, amit sporttal tölthetünk. Akár esténként, mivel az edzés kiválóan oldja a napközben felgyülemlett feszültséget, akár munkaidő előtt a kora reggeli órákban.

Természetesen lehetnek olyan esetek, amikor a fent felsoroltak sem megoldhatók, hiszen mindenki esete egyéni, más-más élethelyzetben vagyunk, de tényleg nagyon sokszor csak a szervezésen és a hozzáálláson múlik minden. Személyes példám, hogy évekig egész napos szellemi munka, suli, tanulás mellé is be tudtam szúrni az edzéseket, úgy hogy mellette a nyakamon volt a házimunka, és minden ételemet magamnak készítettem el, mert figyelek arra, hogy amit megeszek, milyen összetevőkből áll.

Korlát lehet még az anyagi helyzet is, de például elmenni sétálni, biciklizni, nem kerül semmibe. Az edzőtermi belépők is legtöbbször olcsóbbak, mint a későbbi kiadások, amit egészségünk megromlása esetén a gyógyszerekre és különböző kezelésekre költhetünk majd a jövőben. A minőségi étkezés sem drágább, mintha mindent megeszünk, amit szemünk-szánk megkíván, mivel így nagyon sok felesleges dolgot nem veszünk meg, amit egyébként gondolkodás nélkül beletennénk a kosarunkba.

Fontos, hogyha tehetjük, akkor személyi edző segítségével vágjunk bele az életmódváltásba, mivel nagyon nagy segítséget jelenthet a motiváció fenntartásában. Ő koordinálja az edzéseinket, és rendet tesz a gondolatainkban, hogy mennyi idő alatt milyen eredményekre számíthatunk. Megtanítja a helyes mozgásmintákat, elmagyarázza, tudatosítja, hogy a mennyiség nem mehet a minőség rovására. Vagyis sokkal fontosabb, hogy kezdetben megtanuljuk helyesen végrehajtani a gyakorlatokat, és az alapoktól építkezzünk, ahelyett hogy ész nélkül nyakunkba kapnánk a súlyokat, vagy a végtelenségig növelnénk az ismétlésszámot. Továbbá amikor fel akarjuk adni az egészet, vagy abbahagynánk a feladatot, nem engedi nekünk. Pszichológiailag is hat ránk, hogy csak azért is csináljuk meg, ha már elkezdtük. Valamint kimutatott tény, ha már valamiért fizetünk, akkor komolyabban vesszük azt, pl. biztosabb, hogy megjelenünk edzeni. Saját magunkat könnyebben lebeszéljük akkor, ha tudjuk, hogy nincs fix időpontunk, vagy nem jár le a bérletünk.

Nagyon lényeges, hogy legyenek konkrét célkitűzéseink, és lépésről lépésre haladjunk a megvalósítás felé. Kis lépéseket könnyebb teljesíteni, mint rögtön a legnagyobb akadályt megugrani. Ilyenkor van sikerélményünk, míg ha azonnal akarunk mindent, akkor könnyen falakba ütközhetünk, és a kudarcok azonnal eltántoríthatnak minket mindentől.

Röviden összefoglalva, ha életmódváltásba kezdünk, legyenek előttünk racionális célok, és járjunk mindig a realitások talaján! Legyünk tisztában azzal, hogy csodadiéták, csodaszerek nincsenek amik a valódi eredményeket felgyorsítanák, és napi 10-15 perc mozgással hiába várjuk a hatalmas átalakulást. A türelem, a kellő elszántság, az akarat és a kitartás, amikre igazán szükségünk van a sikerhez. Ha pedig tehetjük, kérjük edző segítségét mindehhez!

Tartsatok ki, ne adjátok fel, ha már végre eljutottatok az első lépés megtételéig!

Szilvássy Vivien
személyi edző

https://www.facebook.com/szilvassy.vivien.edzo/


Post Author: Szilvássy Vivien

Szilvássy Vivien
Hozzászólások a Facebook-on keresztül

Minden hang számít! Szólj hozzá Te is!

Legyél te az első hozzászóló!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés